Czy woda jest zdrowa?

Czy woda jest zdrowa?

W ostatnich latach wokół niej zrobiło się sporo zamieszania. Lekarze, dietetycy a nawet celebryci zachęcają nas do picia, bo jest zdrowa…Ale czy coś co płynie w naszym kranie i jest dostępne na wyciągnięcie ręki może być zdrowe? Pytań dotyczących wody jest dużo, postaram się na nie odpowiedzieć.

Zacznę od tego, po co pić wodę i czy ona faktycznie jest zdrowa. Podam Państwu przykład ,który najbardziej zobrazuje to, co chcę przekazać.
Gdy dostajemy bukiet kwiatów, wstawiamy je do wazonu i dbamy, by kwiaty co dzień miały czystą wodę, wtedy cieszą nasze oko nawet do dwóch tygodni. Jeśli jednak zapomnimy ją wymienić przez kilka dni z rzędu robi się ona brudna, a kwiaty więdną. To samo dzieje się z naszym organizmem, jeśli regularnie nie dostarczymy mu wody w czystej postaci.

Woda stanowi 70% masy ciała i jest niezbędna do życia. Jest to najważniejszy element odżywiania bez względu na dietę jaką stosujemy. Woda nie przynosi kalorii i nie daje wartości odżywczych, ale sama w sobie jest dla organizmu bezcenna.
Pomaga przetworzyć składniki odżywcze ,utrzymać krążenie krwi i właściwą równowagę płynów, transportuje witaminy do naszych komórek, oczyszcza z toksyn, dotlenia organizm i umysł. Niska podaż wody lub duże straty z organizmu człowieka są poważne, a nawet groźne dla naszego życia. W wyniku niedoboru wody dochodzi do wzmożonego pragnienia, wysychania jamy ustnej, rozdrażnienia, braku apetytu, osłabienia fizycznego, zmęczenia, w skrajnych przypadkach do śmierci. Dochodzi także do zmniejszenia wydalania produktów przemiany materii, co przyczynia się do zatrucia organizmu gdyż wszystkie toksyny krążą i zalegają w naszym ciele.

Picie wody wcale nie jest takie proste. Aby uzyskać optymalne korzyści musimy się tego nauczyć. Chcąc pić wodę jej źródło musimy mieć w zasięgu ręki. Nigdy nie wypijemy dostatecznej ilości, jeśli będzie ona schowana w szafce, czy lodówce.

Dzienne zapotrzebowanie organizmu to 8 szklanek wody. Owszem są ludzie, którzy wypiją taką ilość bez problemu, ale niestety większość z nas będzie miała z tym kłopot. Pełny brzuch, ciągłe wizyty w toalecie, to tylko niektóre z efektów zbyt szybkiego i nadmiernego picia wody. Pijmy ją małymi łyczkami nie spiesząc się. Jeśli mamy problem z jej wypiciem dorzućmy do niej plasterek cytryny bądź innego owocu lub mięty.

To ile powinniśmy wypić wody zależy od naszej budowy ciała, wagi ,aktywności fizycznej. Przyjęto, że powinniśmy wypijać 25 ml na każdy kilogram masy ciała, czyli osoba prowadząca spokojny tryb życia o wadze 55 kg powinna wypijać dziennie 2,2l wody. Jednak w przypadku wysokiej aktywności fizycznej lub upalnych dni nasz organizm będzie potrzebował jej odpowiednio więcej. Dzieci także powinny pić wodę dla prawidłowego rozwoju organizmu. Bez problemu możemy obliczyć ile nasza pociecha powinna pić jej dziennie, a już od najwcześniejszych lat warto w dzieciach zaszczepiać zdrowe nawyki żywieniowe.

Najwięcej wody wypijajmy do godz.12:00 w nocy. Tak jak i w dzień woda z naszego organizmu utlenia się po przez oddychanie, pocenie, oddawanie moczu, z tą jednak różnicą, że w dzień łatwiej nam uzupełnić jej poziom niż w nocy.

Kilka ciekawostek o piciu wody:

  • bez jedzenia jesteśmy w stanie wytrzymać do 45 dni bez wody zaledwie tydzień
  • orzeźwia picie schłodzonej wody skutecznie gasi nasze pragnienie
  • nawilża i ujędrnia skórę
  • woda wypita 30 min. przed posiłkiem sprawi ,że zjemy mniejszą porcję
  • Polak wypija rocznie ok. 30 l wody, Francuzi trzy razy tyle, a Belgowie i Amerykanie wypijają ponad 110 l wody.
  • Coraz modniejsze stają się aqua bary, w których serwuje się wyłącznie wody mineralne. W hotelu Ritz-Carlton zatrudniony jest specjalny doradca, który dobiera wody indywidualnie do gościa.

NA KONIEC MOJA PROŚBA DO PAŃSTWA - JEŚLI KIEDYKOLWIEK BĘDZIECIE CZUĆ OSŁABIENIE, ZMĘCZENIE LUB BÓL GŁOWY WYPIJCIE PROSZĘ SZKLANKĘ WODY I WYJDŹCIE NA 15 MINUTOWY SPACER. EFEKT MUROWANY, DOLEGLIWOŚCI MINĄ BEZ PICIA KAWY, NAPOJÓW ENERGETYCZNYCH LUB BRANIA LEKU PRZECIWBÓLOWEGO.

Kaisa Wójcik

 

« powrót

Używamy plików cookies, aby zapewnić Ci najlepszą jakość na naszej stronie internetowej, w tym aby dostosować jej zawartość do Twoich indywidualnych potrzeb. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookies, powinieneś opuścić stronę lub zmienić ustawienia dotyczące cookies w przeglądarce. Korzystanie z tej strony internetowej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że wyrażasz zgodę na ich zapisanie w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej na temat plików cookies, których używamy i jak je usunąć, zobacz naszą politykę cookies.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.